Jdi na obsah Jdi na menu
 


Letectví a kosmonautika - historie magazínu

9. 9. 2023

Píše  se o historii letadel, letišť , aeroklubů , závodů a soutěží ,  ale jaksi se pozapomíná, že historii má i časopis Letectví a kosmonautika:

Menší předehra byla už před první sv. válkou

O začátcích letectví psala EPOCHA i jiné časopisy jako například VYNÁLEZY A POKROKY , SPORT A HRY  a jiné . Speciálně letecký časopis vznikl až po 1. Sv. válce , vydával jej  pan Kopřiva a redigoval jej ing Husník. Tento časopis se jmenoval AVIATIKA s podtitulem  TECHNICKÁ REVUE  LETECKÁ na trhu se ale příliš dlouho neudržel , vycházel pouze rok a poté zanikl. 

V roce 1921  se poprvé objevuje  i jméno , které je na titulu časopisu dnes   staral se o něj Československý aeroklub. Tak se totiž jmenoval  původní Český aviatický  klub, který vznikl v roce 1913 Nový časopis se stal  oficiálním orgánem Československého  aeroklubu.  Patřil ovšem i ostatním složkám jako byly Moravský a Slovenský aeroklub, Východočeský, Západočeský aviatický klub v Plzni, Svaz letců a dokonce i Verband der deutschen Flieger in der ČSR. Každý klub musel být jmenován a musel o se o něm co nejvíce psát.

letectvi-a-kosmonautika-l-k-1968-nahled.jpg

Prvním šéfredaktorem byl  tehdejší sekretář klubu  Karel Hypša. Od  čtvrtého ročníku převzal jeho redigování  Josef Alexandr . Dva roky poté se ujal  vedení  dr. Emanuel Hof, přednosta aerodynamické sekce  Leteckého výzkumného ústavu z Letňan. Vedl jej až do svého náhlého úmrtí v roce 1934. Vrací se Josef Alexandr a  prakticky zůstává až do okupace.

Nelze však zapomenout  na členy  redakční rady . Jsou zde  slavná jména československého letectví  Husník, Beneš, Hajn, Hartman – prakticky všichni  kdo vůbec v historii  naší aviatiky  něco znamenali.

Časopis vycházel v té době v nákladu 5 až 6 tisíc výtisků.  Časopis postupně  navyšoval počet stran až do krize v roce 1933. Následně to bylo trochu horší.  V dobách největší slávy  měl časopis i cizojazyčnou přílohu : „ Le  mois aéronatique tchécoslovaque „  a v roce 1937 v roce letecké výstavy obsáhl ročník  dokonce 580 stran.

V roce 1939  vycházel  časopis až do července normálně. Dokonce bylo vytištěno i srpnové číslo , ale bohužel již nevyšlo. Němcům vadilo , že stále více a více  našich pilotů prchalo za hranice naší vlasti. Tak hledali záminku , jak časopis zlikvidovat.  Záminka se našla  , stačilo že v článku o II. mezinárodním  leteckém salonu  v Bruselu  byl umístěn referát  o protektorátní  expozici před říšskou.  Po zásahu  cenzury toto srpnové číslo  vyšlo, ale  jako prosincové. Redakce do něj vložila  letáček , že v roce 1940 vyjde časopis  normálně ... ale nevyšel.

Leteckou  propagaci Československa  převzali čeští a slovenští letci  na Welingtonech, Spitfirech , Lavočkinech a Iljušinech.

Koncem léta 1945 vyšlo  vzpomínkové číslo , neslo nápis 1939 – 1945  , bylo na bílém křídovém papíře  s typickým  nápisem  grafika Miloše Hrbase.  Mělo překlenout  dobu okupace a zahájit i novou éru republiky.  Tohoto roku vyšla ještě další dvě čísla  stále s charakteristickým  písmem titulu. Odpovědným redaktorem se stal  Kamil Zoufalý  vedením časopisu byl pověřen pan Hartman. V redakční radě seděli opět vůdčí činitelé  našeho leteckého průmyslu , dopravy, obchodu inženýři Karmazín, Štýdl, Ruzha, Šmíd – (Šmíd později přešel do Světa motorů ). Objevilo  se mnoho nových tváří : Václav Němeček, Dušan Simandl,  později zde začínali Maršálek , Šíma , Smola (Smola poději přešel do Modeláře )

Práce pokračovala dobře , tisk byl na kvalitním papíře. Přestože  o časopis byl velký zájem a dosáhlo se  nákladu 22000 výtisků  , nastaly potíže finančního rázu.  Český národní aeroklub se dostal do hospodářské tísně a k úhradě svých schůdků používal i financí časopisu.  Dostali jsme se až na konec roku 1946 , ale dál jsme se nedostali. Tříměsíční pauza , která následovala  měla za následek  značnou ztrátu znechucených čtenářů  ( odběratelů  ).  Po zdlouhavém období  začalo konečně v dubnu 1947 „ Letectví „ opět vycházet . Ale zase se nedostalo dále než  na devět čísel.  To měl být definitivní konec . Vydavatel, Aeroklub RČS , viděl situaci tak černě , že další vydávání zastavil.  A redakčnímu  kruhu se poděkoval.

Tak bylo zastaveno Letectví  potřetí , Jednou to byli Němci a dvakrát jsme to byli my sami.  Příčin  zastavení bylo ovšem více.  V neposlední řadě  to byl  na naše poměry  neúměrný počet  leteckých časopisů.  Těch bylo sedm  což by spíše  slušelo  řádně velké  letecké velmoci.

Teprve roku  1948 v únoru  přišel obrat  „ Letectví „  začalo znovu vycházet . Krátce před tím si  generál Hanuš  zavolal pana Hartmana  a sdělil mu , že bude  pracovat ve čtrnáctideníku  Letectví , který bude mít dvoubarevnou obálku.  Tak to začalo počtvrté , redakce sídlila   na ulici Smečky  22 Praha 2 -  ve třetím patře  , vydavatel bylo Naše vojsko  a sekretářkou byla   Jarmila Neumannová  . Pan Hartman řídil tuto redakci až do  konce roku  1951.  V tom čase se trochu  změnilo . Letectví dostalo jiné jméno , zpočátku se  málo psalo o letadlech , náklad klesal , čtenáři časopis nečetli. V roce 1952 tedy časopis Letectví jakoby zanikl počtvrté.  Od roku 1956 se situace  začala lepšit . Přišli noví  redaktoři , vraceli se někteří staří,  náklad z 16 000 výtisků začal pozvolna stoupat . „ Letectví „   řídil šéfredaktor Jaroslav Maršálek . Čtenářské dopisy  začali být srdečnější a  občas i pochválily.  V roce 1960 byl vedoucím redaktorem Jiří Borek. Jiří Borek  vedl Letectví do čísla 11/61 od čísla 12/61 byl vedoucí redaktor Josef Frýba, po něm Zdeněk Formánek.  V roce 1991 založil bývalý šéfredaktor  časopisu Letectví a kosmonautika  Josef Frýba , dr. Karel Helmich  a Jiří Šubrt  každoroční slavnost  - vyhlášení nejlepších leteckých sportovců a osobností čs. letectví  ve snaze  pomoci  zviditelnit československé letectví  i úspěchy  našich leteckých sportovců  a koordinovat činnost   leteckých publicistů  a novinářů. „ Letectví „ 

V roce 1995 vycházel  časopis ve IV. Čtvrtletí nepravidelně vinu na tom však nenesla ani redakce , ani tiskárna . Bohužel počet distributorů a inzerentů,   kteří zapomněli zaplatit za služby , které jim vydavatel poskytoval   vzrostl takovou mírou , že nezbylo na zaplacení tiskárně.  Následně byl ročník 1995 ukončen až v lednu 1996. Příčinou byla v té době velmi rozšířená chřipková epidemie , která se  krátkodobě nevyhnula ani redakci . Nemocnost v redakci  byla tak vysoká , že  časopis neměl ani jednoho  práceschopného grafika , čímž se zdržela  příprava posledních čísel  ročníku 1995 a prvních čísel ročníku 1996.